Designers of Films

Filmy sú pre mňa veľkou inšpiráciou. Hlavne tie vizuálne nádherné. Vnímať hlbšie som ich začala asi pred tromi rokmi, keď som videla film od Wesa Andersona. Predtým som si ale nevšímala tie malé písmenká v titulkách, hovoriace o tom, kto stojí za úžasnými kostýmami, alebo za skvelou produkciou.( myslím, že nie som sama, kto si to nevšímal.) Väčšinou všetci vieme identifikovať filmy do 20-tich sekúnd podľa režiséra alebo herca v hlavnej roli. Na ďaľších ľudí zabúdame, pritom filmy bez ich práce by nemali dušu. Tu je preto malá pocta set dizajnéromkostymérom z mojich obľúbených filmov.

Wes Anderson a jeho farebne premakané filmy sú kapitola sama o sebe. Všetky filmy majú totiž tri farby, ktoré sa vo filme vyskytujú  po celý čas. Pre Life Aquatic to bola bledomodrá, žltá a červená (pekelne dobrá kombinácia!), pre Moonrise Kingdom to bola rúžová, khaki-zelená a bledomodrá. Prichádzajúci Grand Budabest Hotel bude mať červenú, fialovú a trietiu farbu som ešte neodhalila. Každopádne, za set dizajn vďačíme Davidovi Wascovi alebo Markovi Friedbergovi. Na kostýmoch sa väčšinou vyšantila Milena Canonero.Všetky film vrelo odporúčam ;)

 Maria Anoinette od Sofie Coppoly bola síce v Cannes vypískaná, ale mne sa film páčil. Prvý historický film, ktorý kašlal na skutočné farby tej doby ( pravda: pastelové farby by ste v 18. storočí hľadali asi ťažko), tiež prvý film, čo odignoroval klasickú hudbu a nahradil ju indie rockom. ( Go, Sofia! ) Kostýmy mala pod taktovkou Milena Canonero. 

Kde končia vizuálne premakané filmy, začína A Single Man. Film od návrhára Toma Forda, vyobrazuje posledný deň v živote Collina Firtha v roli Georga Falconera. O farby niet núdze, putujú od čierno-bielej do farbenej škály, od mdlých farieb k sýtym. O kostýmy sa paradoxne nepostaral Ford, ale veľmi dobrá kostymérka Arianne Phillips. Čo sa týka set dizajnu, polovička filmu bola točená v Lautner House v L.A.

Čo by bol svet bez filmu ako je  2001: Vesmírna Odyssea od Stanley Kubricka? Odpovedˇ nechám na Vás. Set dizajnvyzerá futuristicky hlavne kvôli voľbe súčasneho nábytkáskeho designu. Takže uvidíte veľa nábytku od Hermana Millera, Arne Jacobsena, Djinn Chairs a  Eera Saarinena.  Za production design teda vdačíme Ernestovi Archerovi a Harrymu Langovi.

A to najlepšie nakoniec: Eve Stewart. O Eve som čítala v minuloročnom čísle magazínu Port, kde som sa dozvedela, že to proste vie s každým materiálom, ktorý chytí do ruky. Medzi režisérmi je obľúbená, lebo aj z mála vytlčie veľa. Konkrétne táto stena je spravená z laku a papiera.  Jej design ste mohli vidieť vo filme Kráľova reč (2010) alebo Bedári( 2012).